Numizmatika: Najpodrobnejšie detaily o populárnych 0 € bankovkách

Autor: Lórant Kulík | 24.9.2018 o 12:23 | (upravené 25.10.2018 o 23:36) Karma článku: 0,00 | Prečítané:  405x

Na Slovensku patria 0 € bankovky turistickej meny k najväčším hitom. Numizmatici by mali poznať históriu, podrobný popis a technológiu výroby týchto zberateľských kuriozít.

Predchodca populárnych suvenírov

Zaujímavý príbeh sa začal ešte v roku 1996, keď francúzsky podnikateľ Richard Faille vytvoril koncept pamätných medailí. Žetóny prispôsobil atraktívnym turistickým miestam. Na pôvodných žetónoch boli vyobrazené dominantné zábavné parky, pamiatky, pamätníky a štadióny. Výroba mincí pokračovala v spolupráci s parížskou mincovňou (Monnaie de Paris).Nevšedné zberateľské atrakcie si rýchlo získali popularitu. Do roku 2012 Faille predal 60miliónov žetónov, vďaka čomu získal inšpiráciu pre ďalšiu tvorbu.Zero eurovým suvenírom sme sa  venovali 16.3.2018 v denníku Korzár. Príspevok je možné aktivovať kliknutím na nasledujúci link.

Čítajte viac: https://korzar.sme.sk/c/20781679/numizmatik-nevydarene-nuly.html#ixzz5S11zry9k

Príspevok je dostupný aj na nasledujúcej web stránke:

http://zpravy.tapito.cz/article/v-dazdihmle-a-vetre--som-behal-vo-vysokych-tatrach-martinjurcik/6b4486478c1d995ceb77f2b6ff25505e

 

 

Koncept turistickej meny

Príbeh 0 € sa začal v roku 2015, keď Richard Faille(na snímke) založil koncept turistickej meny vo Francúzsku. Cestovné menové poukážky sa začali predávať na turistických miestach po celom Francúzsku. Nulové suveníry mali veľký úspech, o novinku sa začali zaujímať aj ďalšie krajiny.

Ale vráťme sa späť ku základnej koncepcii celého projektu. Základným konceptom návrhov  je, že sa 0 € nesmú podobať  na obehové bankovky. Sú to turistické suveníry, ktoré nesmú prijímať testovacie zariadenia úradne platnej meny. Návrhy, farba, ochranné prvky spolu s výtvarnými návrhmi averzu a reverzu sú chránené autorským zákonom. Richard Faille si zvolil purpurovú farbu, ktorá je veľmi obľúbená, ktorá pripomína najvyšší nominál 500 Eur. Populárne 0 € bankovky sú vyrobené na francúzskom bezpečnostnom papieri s množstvom ochranných prvkov, rozmery  135 mm × 74 mm. Ceninový papier  s modernými ochrannými prvkami zvyšuje atraktivitu týchto kuriozít.Vodoznak, mikrotlač, hologram, bezpečnostné vlákno, individuálne sériové číslo sú garanciou pravosti.

 

Výtvarné návrhy averzu

Výtvarné návrhy averzu  sú celkom nevšedné. Univerzálne námety oboch strán prispôsobil autor k netradičným podmienkam, ktoré musí dodržať pri výrobe.  Sú to personalizované poukážky, čo pravdepodobne skúsenejší zberatelia zaregistrovali na anuláte s červenou pretlačou SPECIMEN(na snímke). Predloha bankovky je akousi šablonou, do ktorej sa na prázdne miesto vkladajú obrázky na averze. Mení sa aj číslovač a niektoré ďalšie motívy. Každý prvok má presne zadefinovanú svoju polohu, mení sa iba téma-námet. Názov témy je umiestnený vždy v ľavom hornom rohu lícnej strany. Číslo emisie a ročník je vždy centrovaný vpravo od európskej vlajky, nechýba ani ochranné vlákno. Číslovač s jedinečnými písmenami je vždy umiestnený vpravo. Prvé sériové písmeno predstavuje kód krajiny eurobankoviek, druhý znak je kódom francúzskej tlačiarne Oberhtur Technologies, prípadne inej. Sled kódov spolu s poradovým číslom tvoria šesťmiestny číslovač. Jednotlivé krajiny majú pridelené písmeno, na ukážku  uvádzame aspoň niektoré kódy:

Z-Belgicko

V-Španielsko

E-Slovensko

L-Fínsko

N-Rakúsko

X-Nemecko

R-Luxembur

M-Portugalsko

V-Španielsko

P-Holandsko

Návrh reverzu

Okrem averzu je zaujímavý aj reverz. Pôvodná séria mala čiste francúzske motívy. Nachádzali sa na nich námety katedrály Notre-Dame de Paris, Eiffelova veža, opátstvo Mont-Saint Michel v Normandii a a viadukt Pont du Gard na juhu Francúzska. Po rošírení turistických 0 € suvenírov sa od roku 2016 reverz prispôsobil k európskym podmienkam. Zaujímavosťou je, že v roku 2017 Big Ben nahradil autor motívom Torre de Belém V Lisabone.

Výroba bankoviek

Výroba turistických suvenírov vôbec nie je jednoduchá, pri výrobe sa používa ofset a hĺbkotlač. Papier je vyrobený z bavlny, vďaka čomu dokáže odolať náročným technologickým postupom. Výroba má 7 fáz, výsledkom je hotový produkt. Prvým krokom je jednostranná a spätná tlač na spoločnej strane. Ďalej nasleduje technologická časť, ktorá umožňuje autentifikáciu suveníru.V štvrtej fáze stroje umiestňujú hologram na presne definované miesto. Nasleduje tlač podpisu autora projektu, ktorým je dobre známy Richard Faille. Ďalej sa zhotovuje prítlač venovaná turistickému miestu, názov a ďalšie detaily. Poslednou fázou je číslovač, ktorý nájdeme na všetkých turistických suveníroch. Súčasťou turistického suveníru je špeciálny hologram a personalizovaný vodoznak. Mikrotlač je viditeľná iba pomocou lupy, podobne ako niektoré ďalšie ochranné prvky. K moderným technológiám patrí neviditeľná  tlač , ktorú môžu zberatelia pozorovať pomocou UV-lampy. Bezpečnostné vlákna sú už dnes súčasťou takmer všetkých cenín.

Vyhľadávané rarity,oceňovanie bankoviek

Na začiatku celého projektu Richard Faille stanovil cenu suveníru na 2 €. Po zahájení predaja sa tieto turistické suveníry predávali v troch obchodoch pri Eiffelovej veži. Neskôr sa začali predávať v Európe. Numizmatici  si ich rýchlo obľúbili, čo sa neskôr odzrkadlilo aj na cenách. Niektoré poukážky sú vzácnejšie, iné menej. Závisí to najmä od nákladu, ktorý sa pohybuje v intervale 5 až 10-tisíc kusov z jedného typu turistických poukážok. Veľký vplyv na hodnotu poukážok má námet a krajina pôvodu. Niektoré vydania sa dodnes predávajú za emisnú cenu. Nie sú zriedkavé ani kuriozity, ktoré sa predávajú za 100 Eur. Výnimočné kusy sú mnohokrát vzácnejšie, cenový rozptyl je pomerne veľký. Takmer každý deň sa na trhu objavujú nové emisie. Ak ten istý rok sa dostanú do obehu dva vydania s rovnakým motívom, číslo námetu sa nemení. V prípade novej témy sa mení sa číslo subjektu.

Najvzácnejšie varianty:Duisburg za 900 Eur

Podobne ako u iných vydaní aj medzi 0€  suvenírmi existujú také bankovky, ktoré prelomili všetky doterajšie rekordy. Najznámejšie je nemecké vydanie MSV-DUISBURG(na snímke).Trhová cena atraktívneho turistického suveníru sa pohybuje v rozpätí 800 až 900 Eur, v závislosti od stavu poukážky.

Šesť husí za 200 Eur

K ďalším kuriozitám patria 0 €, označené ako SARLAT.V tlačiarni došlo ku chyba, poukážky nevyhotovila podľa požiadaviek zákazníka. Na prvej sérii je vyobrazených 6 husí, čo objednávateľa dosť znepokojilo. Do obehu sa dostalo iba 1000 bankoviek s nesprávnym námetom, zberatelia ich označili skratkou SARLAT6.Rarity so šiestimi husami sa predávajú za 200Eur.Bankovka s troma husami je označovaná skratkou SARLAT3(na snímke) a je bežne dostupná pre všetkých zberateľov.

Sú známe aj ďalšie vzácne varianty, ale väčšinou sa  ich cena pohybuje v intervale 50-100Eur.

Chybotlače

Chybotlače sú nežiaducou súčasťou výroby, vyskytujú sa podobne ako pri výrobe úradne platných obehových bankoviek. Chtiac-nechtiac vznikajú nepodarky, ktoré dokážu potešiť najmä skúsenejších zberateľov. Numizmatici vždy veľmi rýchlo zaregistrujú novoobjavené varianty. Na burzách a aukciách sa pomerne rýchlo diferencujú ceny, známe varianty si dokážu pomerne rýchlo získať popularitu.

Slovenské emisie

Pomerne často vychádzajú  nové vydania 0€  turistických poukážok. Je potrebné stále sledovať vývoj, aby nám neušla najnovšia novinka. Stačí novinky trošku bagatelizovať a už niektoré varianty sú dajú zohnať iba za značne navýšené ceny. Turistický 0 E suvenír Praha sa predáva za 50Eur, čo je už pomerne vysoká cena.V Košiciach zatiaľ vyšli 4 námety Dóm Sv.Alžbety(na snímke), ZOO, Botanická záhrada  a ďalšie.V priebehu niekoľkých dní vydá Technická univerzita najnovšiu emisiu s námetom Aurela Stodolu.

Zahraničné emisie

Eurosuveníry si rýchlo získali popularitu. Sú vyhľadávané v niektorých susedných krajinách, ale aj v širšom zahraničí. Do projektu sa zapojili nasledovné štáty: Belgicko,Čína,Estónsko, Fínsko , Francúzsko, Grécko, Holandsko, Litva, Luxembursko, Malta, Monaco,Nemecko, Portugalsko,Rakúsko,Rusko, Slovensko,Španielsko,Švajčiarsko,Taliansko,USA,Vatikán.Zaujímavá  je 0 € bankovka s portrétom V.I.Lenina.Vyšla v Číne a zberatelia si ju môžu zakúpiť za 10 Eur.Je to dobrá správa najmä pre začínajúcich zberateľov.

Prognóza pre budúcnosť

Na Slovensku sú 0 € poukážky veľmi populárne, ľudia sú schopní v dlhých radoch čakať hodiny, aby sa k nim dostali. Zberatelia investujú nemalé peniaze do týchto zaujímavých a na prvý pohľad veľmi atraktívnych suvenírov. Je ťažké odhadnúť, či ide o dobrú investíciu. V každom prípade by mali byť zberatelia opatrní. Dnes sa to nedá potvrdiť ani vyvrátiť, ale treba počítať aj s tou alternatívou, že sa môžu v budúcnosti 0 € suveníry predávať dosť ťažko. Je možné aj to, že niektoré z nich sa budú dražiť na aukciách za astronomické ceny. V každom prípade si zberatelia musia sami zvážiť ,či je to pre nich tá správna investícia.

Anuláty

Dá sa však predpokladať, že najvzácnejšie budú základné typy anulátov. Zatiaľ sú známe 2 varianty, prvý typ je bez číslovača so šikmou červenou pretlačou SPECIMEN(na snímke).Ďalšia varianta je zaujímavá najmä preto, že je na nej jasne viditeľná perforácia SPECIMEN(na snímke).Ďalšou zaujímavosťou je, že plocha námetu na averze je prázdna.Tieto vzory sú virtuálnou náhradou všetkých vydaných 0 € bankoviek.Nula je naozaj nula,lícna strana je prázdna.

Na ukážku uvádzame aj ďalšie typy anulátov, ale tie majú iný charakter.Sú to vzory bankoviek, ktoré sú určené na distribúciu.Vzory s prázdnou plochou a vzory určené na distribúciu treba vzájomne rozlišovať.Anuláty na prvých dvoch snímkach sú vždy najcennejšie,podobne ako pri bežných obehových platidlách. Je veľmi pravdepodobné, že budú mať trvácnu hodnotu aj v budúcnosti.

Letáky sú vhodným doplnkom zbierky

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Stovkám ľudí nedali výplaty, konatelia agentúry sú vo väzbe

Stovkám ľudí - Srbom, Ukrajincom aj Slovákom z okolia Trnavy – nevyplatili zárobok.

Dobré ráno

Dobré ráno: Fico sa chce vrátiť, preto útočí na médiá

Predseda Smeru chce opäť sprísniť tlačový zákon.

Komentár Zuzany Kepplovej

Marrákeš nekončí, Marrákeš trvá

Na nevyplatených Srboch by nám malo záležať.


Už ste čítali?