reklama

Dejiny umenia: Príbehy obrazov k výstave Zachránené

Zúčastnili sme sa na prednáške Mgr.Lucie Kocákovej, ktorá odznela na tému„Spoznajte príbehy obrazov, z výstavy Zachránené“.Naša prednášajúca Mgr.Kocáková,pozvala na akciu svojich študentov dejín umenia Univerzity tretieho veku.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Akcia sa konala 30.apríla 2019, v priestoroch Východoslovenskej galérie na Alžbetinej ulici v Košiciach. Prednáška bola tak úspešná, že sa študenti a ďalší prítomní fotili s Mgr.Luciou Kocákovou (na snímke).

Prednáška k výstave Zachránené-Východoslovenská galéria Košice 30.apríl 2019
Prednáška k výstave Zachránené-Východoslovenská galéria Košice 30.apríl 2019 (zdroj: Foto:Lórant Kulík)
Na prednáške sa zúčastnili aj študenti Univerzity tretieho veku,ktorí si venujú dejinám umenia
Na prednáške sa zúčastnili aj študenti Univerzity tretieho veku,ktorí si venujú dejinám umenia (zdroj: Foto:Lórant Kulík)
Podujatie malo taký úspech, že sa prítomní fotili s prednášajúcou Mgr.Luciou Kocákovou(na snímke druhá zľava)
Podujatie malo taký úspech, že sa prítomní fotili s prednášajúcou Mgr.Luciou Kocákovou(na snímke druhá zľava) (zdroj: Foto:Lórant Kulík)

  Obrazy zhoreli v depozitári Východoslovenskej galérie

Diela poškodil požiar v depozitári Východoslovenského múzea,ešte dodnes sa nepodarilo všetky obrazy zreštaurovať. Výstava „Zachránené“ prezentuje maľby, ktoré sa podarilo úspešne zreštaurovať v rokoch 2017-2018.Sú rozdelené do štyroch sekcií podľa reštaurátorskej problematiky. Škoda bola veľmi rozsiahla, galéria plánuje v roku 2023 dokončiť reštaurovanie všetkých poškodených diel.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prednášajúca Mgr.Lucia Kocáková si vybrala 2 obrazy z výstavy, ktoré na prednáške podrobne analyzovala.Venovala sa interpretácii najzaujímavejších a najprítažlivejších umeleckých diel z výstavy.V úvodnej časti sa venovala obrazu na tému Rodina, ktorý namaľoval Vilmos Perlott Csaba v roku 1905.

V druhej časti Mgr.Kocáková interpetovala kompozíciu, ktorú namaľoval Béla Kontuly Nemessányi.V ďalšej časti sa venovala vývoju obrazov na tému ženských aktov v dejinách umenia.

Príspevok sme rozdelili na dve časti, dnes sa budeme venovať umeleckému popisu obrazu Vilmos Perlott Csaba-Rodina.V druhej časti nášho mini seriálu o umení budeme interpretovať dielo Bélu Kontulyho Nemessányiho.Sústredíme sa na kompozíciou ženských aktov v dejinách umenia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Prvý obraz, ktorý bol hlavnou témou prednášky-Vilmos Perlott Csaba-Rodina 1905
Prvý obraz, ktorý bol hlavnou témou prednášky-Vilmos Perlott Csaba-Rodina 1905 (zdroj: Foto:Lórant Kulík)

 Vilmos Perlott Csaba-Rodina

Prednášajúca Mgr.Kocáková v krátkosti zhrnula životopis autora.Vilmos Perlott Csaba sa narodil v roku 1880 v Békešskej Čabe, zomrel v roku 1955 v Budapešti.V maďarských dejinách umenia obhájil popredné miesto a je považovaný za významnú osobnosť.Tvorba umelca priniesla do maďarskej maliarskej tvorby niečo špecifické. Počas vývoja moderných umeleckých smerov sa Perlott Csaba vždy pohyboval v umeleckých centrách. V roku 1905 bol na študijnom pobyte v Paríži. Veľmi dobre poznal umelecké hnutie fauvistov, ale aj kubizmus. Stretával sa s vtedajšími umeleckými špičkami. Bol ovplyvnený aj starším stredoeurópskym umením a gotickým mysticizmom. V roku 1911 bol na študijnom pobyte v Španielsku a tam ho ovplyvnila tvorba manieristických umelcov. Ovplyvnil ho najmä El Greco.Bol veľmi zcestovaný, počas svojich študijných pobytov sa stretol aj s nemeckým expresionizmom. Nasával vtedajšie výtvarné trendy a zdokonaľoval sa v tvorbe. Svoje znalosti systematizoval do vlastného výtvarného štýlu.Okrem fauvizmu,kubizmu a secesie bol ovplyvnený aj tradíciami maďarského maliarstva.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Perino del Vaga (Pietro Buonaccorsi)-Svätá rodina obraz s čerešňou a stehlíkom

Tradičný obraz Svätej rodiny z 15.storočia.V centre maľby máme Máriu s malým nahým dieťaťom v náručí.Za ňou v otcovskej úlohe Svätý Jozef zobrazený ako výrazne starší.V ľavom roku je ďalšie dieťa, v ruke drží čerešňu.To je tradičný atribút malého Ježiška.V ďalších rukách drží stehlík ktorý je symbolom vzkriesenia Krista.

Obraz s čerešňou-Perino del Vaga (Pietro Buonaccorsi)-Svätá rodina
Obraz s čerešňou-Perino del Vaga (Pietro Buonaccorsi)-Svätá rodina (zdroj: Foto:archív)

 Joos van Cleve-Svätá rodina 1512-1513

Prítomným popísala Mgr.Kocáková ďalší obraz veľmi interaktívnym a zaujímavým spôsobom.

V prednom pláne maľby sú typické predmety, ktoré odkrývajú budúcu úlohu Krista.Vidíme, že v ruke drží exotické ovocie, nebeské jablko, čo je odkaz na rajské jablko.Hrozno na stole je odkazom na Kristovu krv.Na obraze je dobre viditeľná nádoba s vínom ,čo je symbol eucharystie. Misu s ovocím dopĺňajú čerešne a granátové jablko.Zaujímavým symbolickým predmetom v centre scény je orech. Jadro symbolizuje božskú prirodzenosť Krista,škrupinka je symbolom dreva kríža, na ktorom bol ukrižovaný.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Joos van Cleve-Svätá rodina 1512-1513
Joos van Cleve-Svätá rodina 1512-1513 (zdroj: Foto:archív)

 Obraz dojčiacej Madonny-Jan van Eyck, Lucca Madonna

Je to dielo, ktoré pochádza z holandského prostredia. Bol to stredný pár triptychu, ktorý slúžil pravdepodobne ako domáci oltárik pre nejakého súkromného majiteľa. Takýto typ Madonny maľovali maliari aj v ďalších obdobiach.

Jan van Eyck-Lucca Madonna 1436
Jan van Eyck-Lucca Madonna 1436 (zdroj: Foto:archív)

 El Greco-Svätá rodina

Zobrazení Svätej Rodiny je veľké množstvo.Mgr.Kocáková prítomným prezradila, že obraz vybrala najmä preto,že Perlott Csaba bol veľmi okúzlený El Grecom.Obraz predstavuje v dejinách umenia obdobie manierizmu, čo je prechod medzi renesančným a barokovým umením.Manierizmus je charakteristický tým, že každý z autorov má osobitý výtvarný jazyk.Je charakteristický vyumelkovanosťou a afektovanosťou.U El Greca, španielskeho maliara gréckeho pôvodu sa manierizmus prejavil na predĺžených postavách.Dielo El Greca sa dá ľahko rozpoznať podľa predĺžených rúk a nôh,výtvarnej farebnosti, a vyumelkovaným veľmi dramatickým pozadím.Vo vývoji výtvarného umenia vidíme, že už nie je prítomných toľko symbolických predmetov.V ďalšom období baroka v 16.-18. storočí sa už symbolické predmety na maľbách neobjavujú.

El Greco-Svätá rodina 1586-1588
El Greco-Svätá rodina 1586-1588 (zdroj: Foto:archív)

 Claude Lorrain -Odpočinok na úniku do Egypta 1666

Obraz francúzskeho maliara Clauda Lorraina, ktorý celý život žil a pôsobil v Ríme.Je predstaviteľom barokového klasicizmu.Poňatie sv.rodiny je výrazne odlišné od predchádzajúcich malieb.

Klasicizmus je ďalší umelecký sloh, ktorý nasleduje barok.Vždy je to tak, že ďalší umelecký sloh popiera čo bolo pred ním,zároveň z neho vychádza a stavia na jeho základoch. Barok bol veľmi dramatický,dynamický a veľmi okázalý a pôsobiaci na city a emócie. Klasicizmus je chladný, obťažitý,nenarába toľko s najvnútornejšími pocitmi.

Claude Lorrain-Svätá rodina v krajine,odpočinok na úniku do Egypta 1666
Claude Lorrain-Svätá rodina v krajine,odpočinok na úniku do Egypta 1666 (zdroj: Foto:archív)

  Obraz Caravaggio-Svätá rodina s malým Jánom Krstiteľom 1603

Mgr.Kocáková interpretovala obraz od Caravaggia veľmi podrobne.Autor obrazu je predstaviteľom barokového umenia. Zobrazenie sv.rodiny na obraze pozostáva zo základných postáv.Žiaden zo symbolických predmetov neupozorňuje na to, že ide o najdôležitejšie postavy kresťanskej cirkvi. Výnimkou je jedine svätožiara okolo hlavy Márie.Na obraze je dominantné malé dieťa, ktoré sa túli ku svojej matke.Súčasťou kompozície je Svätý Ján Krstiteľ a Svätý Jozef. Pre Caravaggia je typické, že pracuje s tmavým neidentifikovateľným pozadím.Ústredný motív je nasvietený akoby reflektorovým spôsobom. Barokové umenie sa značne líšilo v katolických južných častiach Európy,Talianska,Španielska od iných častí.Severná Európa bola protestanstská, čo sa odzrkadlilo a v barokovom umení.Po reformácii protestantské krajiny inklinovali skôr k protestantizmu.Reformácia náboženstva viedla k tomu, že barokové umenie bolo prehnane dramatické a veľmi dynamické.Snahou bolo späť čo najviac katolíckych veriacich, byť pre nich pozitívnym príkladom.Snahou bolo pôsobiť prostredníctvom barokového umenia na city a emócie čo je typické pre katolícky barok.

V severnej časti Európy protestantizmus prichádza s tým, že umenie je triezvejšie a umiernenejšie. Nie je také okázalé, nie je také dramatické.V holandskom prostredí sa častejšie stretávame so zobrazením portrétov a krajiny. Tak vzniká žánrová maľba.Tu už nie je najdôležitejším objednávateľom umenia cirkev. Často si obrazy objednávajú bohatí mešťania.

Caravaggio-Svätá rodina s malým Jánom Krstiteľom 1603
Caravaggio-Svätá rodina s malým Jánom Krstiteľom 1603 (zdroj: Foto:archív)

 Peter Paul Rubens-Svätá rodina

Rubens je holandský autor a je predstaviteľom barokového katolíckeho umenia.Okrem toho, že bol maliarom disponoval aj diplomatickými schopnosťami.Využívali to predstavitelia monarchie a poverovali ho rôznymi diplomatickými úlohami.Rubens namaľoval zobrazenie Svätej Rodiny v roku 1630.Maľba je v tradičnej červeno-modrej farebnosti.Svätý Jozef v pozadí dohliada na scénu.Na obraze je dominantná postava malého dieťaťa s mamou.

Mgr.Kocáková interpretovala aj ďalší obraz, ktorý je rodinným portrétom samotného autora. Rubens bol anglickým kráľom menovaný za Rytiera, čo mu dávalo v spoločnosti štatút významného a váženého občana.Postavenie umelcov sa v období baroka zmenilo.V stredoveku ich považovali za remeselníkov a často boli anonymný.

Rubens-Svätá rodina 1630
Rubens-Svätá rodina 1630 (zdroj: Foto:archív)

Ďalšie príspevky o exkurziách a výletoch,ktoré organizovala Mgr.Lucia Kocáková pre študetov Univerzity tretieho veku, sú dostupné kliknutím na link:

https://kulik.blog.sme.sk/c/495450/historia-slovenske-mykeny-najdete-na-varhegyi-v-niznej-mysli.html

https://kulik.blog.sme.sk/c/500775/dejiny-umenia-prehliadka-vystavy-na-prelome-umenie-rokov-1890-1918.html

https://kulik.blog.sme.sk/c/507060/prednaska-pre-studentov-univerzity-tretieho-veku-lovci-mamutov-archeopark-pavlov.html

Lórant Kulík

Lórant Kulík

Bloger 
  • Počet článkov:  270
  •  | 
  • Páči sa:  1 608x

Po úspešnom absolvovaní Fakulty elektrotechniky a informatiky Technickej univerzity v Košiciach som začal v roku 1997 spolupracovať s denníkom Korzo. Od roku 1998 do mája 2018 som aktívne prispieval z publicistickými článkami a reportážnymi fotografiami do rubrík História, Hobby a Varenie, ktoré pravidelne uverejňoval denník Korzár a Košický večer. Moje príspevky na tému Varenie vychádzali v roku 2006 aj v denníku Nový Čas.V regionálnych denníkoch som sa v publicistických príspevkoch venoval numizmatike, filatelii a ďalším záľubám, ktoré som ilustroval vlastnými fotografiami. Rubrika Hobby v od júna 2018 už nevychádza. Tento blog je voľným pokračovaním na uvedené témy. Je určený pre každého, kto má rád históriu, umenie a rád varí. Trojročné štúdium Dejín umenia na UTV Technickej univerzity v Košiciach som úspešne ukončil v roku 2020 a v roku 2021 Žurnalistické praktikum na akademickej pôde UTV UNIZA v Žiline. Od roku 2023 som členom Združenia historikov moderného výtvarného umenia. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu