Fotoreportáž z predčasne ukončenej výstavy ornamentálnej tvorby majstra Kostelníčka

Autor: Lórant Kulík | 3.6.2020 o 23:33 | (upravené 4.6.2020 o 8:09) Karma článku: 7,39 | Prečítané:  188x

Koronavírus poriadne zamiešal karty v umení. Múzeá a galérie predčasne zatvorili, práve aktuálne expozície upadli do zabudnutia. Výstavu ornamentálnej tvorby majstra Kostelníčka sme stihli na poslednú chvíľu.

Verejná knižnica Jána Bocatia v Košiciach pripravila v spolupráci so Súkromným etnografickým múzeom HUMNO výstavu, ktorá môže byť zaujímavá aj pre filatelistov. Vystavenú ornamentálnu tvorbu Štefana Leonarda Kostelníčka si môžete pozrieť v našej fotogalérii.

Výstavu predčasne ukončili

Výstavu otvorili ešte 22.1.2020, žiaľ oficiálneho konca sa nedočkala. Stihli sme si ju pozrieť na poslednú chvíľu, tesne pred vypuknutím pandémie koronavírusu COVID 19. Majster Kostelníček slovenskú ornamentálnu tvorbu povýšil na umenie (na snímkach). Patrí k najvýznamnejším zakladateľom propagátorom a zberateľom slovenskej ornamentiky, venoval sa aj portrétnej a figurálnej tvorbe.

Kostelničák alebo Kostelníček

Anna Kostelničáková autorka knihy o umelcovi predstavuje umelca vo viacerých témach. Ornamentalista je známy, meno umelca zvyknú médiá uvádzať v dvoch tvaroch. Obidva sú správne, Kostelníček je umelecké, Štefan Leonard Kostelničák je rodné meno maliara. V čase zrodu a trvania Česko-Slovenskej republiky dokázal dôležité udalosti transformovať do výtvarnej podoby. Kostelničák vydal 10 publikácií s námetom Slovenskej ornamentiky, ktoré mali v tom období mali dobrý ohlas. Zošity obsahujú reprodukcie ornamentálnych prvkov a motívov. Svojou jedinečnou výtvarnou tvorbou prispieval aj dekoratívnymi orámovanými textami historických dokumentov. Po roku 1925 otvoril Vydavateľstvo jubilejných obrazov Š. L. Kostelníčka v Brne.

Pohľadnice majstra Kostelníčka dokážu upútať aj filatelistov

Okrem bežnej maliarskej techniky dekoroval  aj sakrálne pamiatky, keramiku, sklo a iné. Počas svojej kariéry usporiadal 65 výstav. Pohľadnice majstra Kostelníčka dokážu aj dnes upútať zberateľov. Pohľanice vydával v ucelených 10-kusových sériách.V Kostelničákovej tvorbe nájdeme T.G.Masaryka, M.R.Štefánika  ale  aj Pittsbuskú zmluvu, Martinskú deklaráciu či štátnu hymnu. Niektoré z nich boli vystavené vo Verejnej knižnici J.Bocatia na Hviezdoslavovej ulici v Košiciach. Ak ste výstavu nestihli nevadí, môžete si ju pozrieť v našej fotoreportáži.

Fotoreportáž:

Ako zmanipulované voľby zrodili bieloruský národ

V čom sa protesty v Bielorusku líšia od minulosti.