reklama

Hudba: Klaviristka, speváčka a skladateľka Venika Hartlyn vydala nový album

Venika Hartlyn je pesničkárka, klaviristka a skladateľka z Moravy.V minulosti pravidelne vystupovala s priateľmi v Olomouci.Presťahovala sa do Prahy, kde sa zoznámila s basgitaristom Ondřejem Kunstem.Spolu koncertujú od roku 2018.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)
0.Fotka s basgitaristom. Záber patrí k sérii promo fotiek k CD
0.Fotka s basgitaristom. Záber patrí k sérii promo fotiek k CD 

 Text: Lórant Kulík

 Foto: Dominika Jančíková

Ondrej doplňuje Venikine piesne s nesmierne dravou basovou linkou. Podieľal sa na vzniku EP Songflowers 2020, ktorý vo februári 2020 pokrstili v dejvickom Jamm Clube. Pri tejto príležitosti som ju požiadal o rozhovor.

Pravým nástrojom k hudobnému vyjadreniu je pre vás klavír...

- Klavír sme mali doma, pôvodne bol mamkin. Na hodiny spevu som chodila do hudobnej školy v Holešově. Potom som navštevovala letné kurzy popového spevu v Brne. Keď som mala asi 19 rokov, začala som skladať pesničky. Počas štúdia na vysokej škole v Olomouci som navštevovala Hudobný inštitút. Je to škola rozmanitých štýlov populárnej hudby, kde som sa naučila veľa z jazzovej improvizácie.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Museli ste byť dobrá, keď si vás vybrali ako predskokanku Kristíne, známej slovenskej speváčke, obľúbenej aj v Čechách.

- (Smiech) Zrejme áno. Ale to už bolo dávno, v roku 2013 v Holešově, historickom mestečku na Morave.

Vaše rodné meno so svojou muzikou nespojujete. Kto vás inšpiroval, aby ste používali umelecké meno Venika Hartlyn?

-K tejto myšlienke ma priviedol producent. Umelecké meno Venika Hartlyn som si vybrala sama, bez akéhokoľvek nátlaku. Chcela som si vybrať také umelecké meno, ktoré bude znieť dobre aj v angličtine. Venika je skrátený variant môjho krstného mena Veronika, podobne ako priezvisko Hartlyn.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Máte svojich obľúbených muzikantov? Ktorí speváci a kapely na vás najviac zapôsobili?

- Anjelskou farbou hlasu a rozsahom na mňa zapôsobila Sarah McLachlan, ktorá je asi mojím najväčším vzorom. Rada počúvam Tori Amos, Katie Meluu a Dianu Krall, často sa vraciam k pesničkám zo 70-tych rokov. Spevákom Carole King, Kate Bush, Simon and Garfungel, ale aj Carly Simon a angloamerickej muzike odjakživa venujem viac pozornosti. Z českých kapiel mám veľmi rada Nerez a Zuzanu Navarovou, aj Dana Bártu.

Na novom CD-čku je päť nových autorských piesní, ku ktorým ste napísali hudbu aj text. Čím je inšpirovaná úvodná pieseň Spanish Rhapsody?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

- Nahrať CD bol môj dlhoročný sen, od aranžmánu až po booklet. Som možno staromódna a verím, že CD-čka nevymiznú. Na novom albume je päť autorských piesní, ku ktorým som napísala hudbu aj text. Výnimkou je posledná etuda Ghosts of Summer, text pochádza od môjho kamaráta a pesničkára. Alan Baye. On pochádza z Arentíny, kde tiež žije a pôsobí. Úvodná pieseň "Spanish Rhapsody" je inšpirovaná španielskym ostrovom Mallorca, ktorý som si pri opakovaných návštevách zamilovala. Pred karanténou sme s basgitaristom mali možnosť predstaviť nové CD v Londýne v Green Note Bare. Album sa vydaril, mala som šťastie, že som bola obklopená správnymi ľuďmi, ktorí ma poznajú. Spoločne sme hľadali cestu k správnemu aranžmánu a dizajnu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prebal CD-čka ste navrhli sama, alebo vám niekto pomáhal?

- Mať ilustrovaný album bola súčasť mojej predstavy o novom CD. Výtvarný návrh obalu bookletu vytvorila výtvarníčka a fotografka Veronika Krejčí. Dobre sa poznáme, sme kamarátky, chodili sme spolu do školy. Veľmi sa mi páčia jej obrazy. Verča mi vytvorila návrh obalu podľa vlastnej fantázie, nechcela ho korigovať. Zhodli sme sa na tom, že prebal CD vystihuje jeho názov, bez toho aby sme to tak plánovali.

Aké máte plány v budúcnosti, plánujete ďalšie vystúpenia?

- Prvýkrát od karantény sme si zahrali 26. júna v krásnom Havlíčkovom sade - Grébovke. Práve v tomto parku stojí pôvabný viničný altánok, ktorý sa po rekonštrukcii opäť otvára verejnosti. Väčší koncert pripravujeme na jeseň v štúdiu Českého rozhlasu Olomouc. Predstavíme skladby z nového albumu a jedným, možno s dvoma bubeníkmi.

Ďakujem Venike Hartlyn za rozhovor, prajem veľa ďalších hudobných úspechov.

Fotogaléria:

1.V Kaplnke Božieho Tela Umeleckého centra Univerzity Palackého v Olomouci
1.V Kaplnke Božieho Tela Umeleckého centra Univerzity Palackého v Olomouci 
2.Booklet albumu SONGFLOWERS. Výtvarný návrh obalu CD-čka vyhotovila moja kamarátka maliarka  a fotografka Veronika Krejčí
2.Booklet albumu SONGFLOWERS. Výtvarný návrh obalu CD-čka vyhotovila moja kamarátka maliarka a fotografka Veronika Krejčí 
3.Fotka s basgitaristom.Séria promo fotiek k CD
3.Fotka s basgitaristom.Séria promo fotiek k CD 
4.V Kaplnke Božieho Tela Umeleckého centra Univerzity Palackého v Olomouci
4.V Kaplnke Božieho Tela Umeleckého centra Univerzity Palackého v Olomouci  
5.Fotka po vystúpení na Grébovke. Snímka s milou a šikovnou pani prevádzkárkou
5.Fotka po vystúpení na Grébovke. Snímka s milou a šikovnou pani prevádzkárkou (zdroj: Foto: Venika Hartlyn)
6.Foto loga z Mallorky. Séria týchto fotiek vznikla kvôli Instagramu, ktorý som si založila na odporúčanie z viacerých strán len kvôli muzike.
6.Foto loga z Mallorky. Séria týchto fotiek vznikla kvôli Instagramu, ktorý som si založila na odporúčanie z viacerých strán len kvôli muzike. 
Lórant Kulík

Lórant Kulík

Bloger 
  • Počet článkov:  270
  •  | 
  • Páči sa:  1 608x

Po úspešnom absolvovaní Fakulty elektrotechniky a informatiky Technickej univerzity v Košiciach som začal v roku 1997 spolupracovať s denníkom Korzo. Od roku 1998 do mája 2018 som aktívne prispieval z publicistickými článkami a reportážnymi fotografiami do rubrík História, Hobby a Varenie, ktoré pravidelne uverejňoval denník Korzár a Košický večer. Moje príspevky na tému Varenie vychádzali v roku 2006 aj v denníku Nový Čas.V regionálnych denníkoch som sa v publicistických príspevkoch venoval numizmatike, filatelii a ďalším záľubám, ktoré som ilustroval vlastnými fotografiami. Rubrika Hobby v od júna 2018 už nevychádza. Tento blog je voľným pokračovaním na uvedené témy. Je určený pre každého, kto má rád históriu, umenie a rád varí. Trojročné štúdium Dejín umenia na UTV Technickej univerzity v Košiciach som úspešne ukončil v roku 2020 a v roku 2021 Žurnalistické praktikum na akademickej pôde UTV UNIZA v Žiline. Od roku 2023 som členom Združenia historikov moderného výtvarného umenia. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu